Mirac Gecesi Hakkinda Bilgi : Bu gece, peygamberimizin bütün insanligi
temsilen
Cenab-i Hakkin yüksek huzurana kabulü anlamina gelen Miraç Gecesidir.
Hicri Recep AYinin 27 gecesinin tanik oldugu bu 'Büyük Bulusma' bizlere
insanin ilahi rizaya ve destege ulastigi akil ve idraki zorlayan nice üst
dereceelre
ulasabilesecegini gösterdigi gibi, mana aleminde
yükselip ilahi rahmet ve huzura erismenin öncelikle gönül ve ruh temizliginden,
ahlaki
erdemlere yükselisten her seyin sahibi olan Yüce Allah'a baglilik ve boyun
egmeden geçtigini
hatirlatmaktadir. Bu gecede farz kilinan ve bizzat Peygamberimizin tarafindan
mü'minlein miraci olarak nitelendiren
namaz da, iç dünyamizdaki yükselisi ve arinmayi ifade eder.
Miraç Kandili Nedir : Arapça'da merdiven, yukari çikmak, yükselmek anlamlarini
dile getirir. Islam'da
Hz. Muhammed (s.a.s)' in göge yükselerek Allah'in
huzuruna kabul edilmesi olayi. Mirac olayi hicretten bir yil ya da onyedi ay
önce Receb ayinin yirmi yedinci gecesi gerçeklesir. Olayin iki asamasi vardir.
Birinci asamada Hz. Peygamber (s.a.s) Mescidül-Haram'dan Beytü'l-Makdis'e
(Kudüs) götürülür. Kur'an'in andigi bu asama, gece yürüyüsü anlaminda isra adini
alir. Ikinci asamayi ise Hz. Peygamber (s.a.s)'in Beytü'l-Makdis'ten Allah'a
yükselisi olusturur. Mirac olarak anilan bu yükselme olayi Kur'an'da anilmaz,
ama çok sayidaki hadis ayrintili biçimde anlatilir.
Miraç Kandili , Hadislerde verilen bilgiye göre Hz. Peygamber (s.a.s), Kâbe'de
Hatim'de ya da amcasinin kizi Ümmühani binti Ebi Talib'in evinde yatarken
Cebrail gelip gögsünü yardi, kalbini Zemzem ile yikadiktan sonra içine iman ve
hikmet doldurdu. Burak adli binege bindirilerek Beytü'l-Makdis'e getirildi.
Burada Hz. Ibrahim, Hz. Musa, Hz. Isa ve diger bazi peygamberler tarafindan
karsilandi. Hz. Peygamber (s.a.s) imam olarak diger peygamberlere namaz
kildirdi.
Hz. Peygamber (s.a.s), Beytü'l-Makdis'te kurulan bir Mirac'la ve yaninda Cebrail
oldugu halde göge yükselmeye basladi. Gögün birinci katinda Hz. Adem, ikinci
katinda Hz. Isa ve Yahya, üçüncü katinda Hz. Yusuf, dördüncü katinda Hz. Idris,
besinci katinda Hz. Harun, altinci katinda Hz. Musa ve yedinci katinda Hz.
Ibrahim ile görüstü. Cebrail ile birlikte yükselis Sidretü'l-Münteha'ya kadar
sürdü. Cebrail, "Buradan bir parmak ucu ileri geçecek olursam yanarim" diyerek
Sidretü'l Münteha'da kaldi. Hz. Peygamber (s.a.s) buradan itibaren Refref adli
baska bir binekle yükselisini sürdürdü. Bu yükselis sirasinda Cennet ve
nimetlerini, Cehennem ve azabini müsahede etti. Sonunda Allah'in huzuruna kabul
edildi. Kendisine ümmetinden Allah'a sirk kosmayanlarin Cennet'e girecegi
müjdelendi, Bakara suresinin son ayetleri verildi ve bes vakit namaz fari
kilindi. Yeniden Refref ile Sidretü'l-Münteha'ya, oradan Burak'la Kudüs'e,
oradan da Mekke'ye döndürüldü.
Mirac Gecesinin ertesi günü , Hz. Peygamber (s.a.s) ertesi günü Mirac olayini
anlatti. Olayi duyan müsrikler yogun bir kampanya baslatarak Hz. Peygamber
(s.a.s)'i suçlamaya, alaya almaya basladilar. Bu kampanya bazi müslümanlari da
etkileyerek süpheye düsürdü. Olayin gerçek olup olmadigini arastirmak isteyenler
Beytü'l-Makdis'e ve Mekke'ye gelmekte olan bir kervana iliskin sorular sorarak
Hz. Peygamber (s.a.s)'i sinadilar. Hz. Peygamber (s.a.s)'in verdigi bilgilerin
dogrulugu müslümanlari süpheden kurtardiysa da müsriklerin inatlarini kirmaya
yetmedi. Mirac olayi inatlarini ve düsmanliklarini artirarak onlar için bir
fitne nedeni oldu. Bu olay karsisindaki tutumu nedeniyle Hz. Ebu Bekr, Hz.
Peygamber (s.a.s)'ce "Siddîk" lakabiyla onurlandirildi. Hz. Ebu Bekir olayi
kendisine anlatarak hala inanmaya devam edip etmeyecegini soran müsriklere "O
söylüyorsa süphesiz dogrudur" cevabini vermisti.
Ahad hadislere dayansa da Mirac olayinin gerçekliginde tüm müslümanlar
birlesmislerdir. Ancak olayin gerçeklesme biçimi Islam bilginleri arasinda görüs
ayriliklarina neden olmustur. Buna göre Ibn Abbas'in da içinde bulundugu bazi
bilginlere göre Mirac olayi uykuda gerçeklesmistir. Bilginlerin büyük
çogunluguna göre ise uyku durumunda ve rüyada degil, uyanik iken
gerçeklesmistir. Fakat bu görüsü savunanlar da Mirac'in yalniz ruhla mi, yoksa
hem ruh, hem de bedenle mi oldugu konusunda ikiye ayrilmislardir. Sonraki
Kelamcilarin büyük çogunluguna göre mirac olayi uyanikken hem ruh, hem de
bedenle gerçeklesmistir.
Mirac olayinin gerçeklestigi gece müslümanlarca kadir gecesinden sonra en kutsal
gece sayilmis ve bu gecenin ibadetle ihyasi geleneklesmistir. Osmanlilar
döneminde, camiler kandillerle donatildigi için Mirac kandili olarak anilan
geceyi izleyen gün, cami ve tekkelerde Mirac olayini anlatan ve Miraciye adi
verilen siirlerin okunmasi, dinleyenlere süt ikram edilmesi de bir gelenekti.
İsra suresi 1.ayet mealiyle bitirmek istiyorum.
“Ayetlerimizden bir kismini göstermek için kulunu bir gece Mescid-i Haram'dan alip çevresini mübarek kildigimiz Mescid-i Aksâ'ya götüren Allah’in sani ne yücedir. Süphesiz ki O her seyi hakkiyla isiten, her seyi hakkiyla görendir.”(3)Isra 17/1